Öğrencilerin verilen bir görevi sınıfta yapabilmeleri, ancak daha sonra yapamamalarının sebebini hiç düşündünüz mü? Bu konuda neler yapılabileceğini bu yazımızda 5 maddede sizler için derledik.
Aktif çalışan hafıza harikadır. Yeni bilgiler, uzun süreli bellekte depolanmış olan şeylere karışır ve işlenir. İşlenenlerden bazıları uzun süreli belleğe tekrar yazılır ve öğrenme bu şekilde gerçekleşir.
Aynı zamanda, aktif çalışan hafızamız, öğrenme için büyük bir tıkanıklık da yaratır. Araştırmalar, 10 ila 20 saniye boyunca yalnızca üç ila beş öğeyi akılda tutulabildiğimizi göstermektedir. Çok sınırlı aktif çalışma belleğimize yüklediğimiz talepler, bilişsel yük olarak bilinir.
Öğrenciler üzerindeki toplam bilişsel yük çok fazla ise öğrenme zor hatta imkansızdır. Bu, öğrencilerin bir görevi sınıfta yapabilmeleri, ancak daha sonra yapamamaları olarak kendini gösterir.
Öğretmenler bu konuda neler yapabilir, inceleyelim.
1. Daha Etkili Ödevler Vermek
Ödevler için net talimatlar verilmelidir ve ödevlerin niceliğinden çok niteliği daha önemlidir. Bu yüzden sınıfta anlatılanlara yönelik ödevler verilmelidir.
2. Çalışma Ortamını & Sınıfı İyileştirmek
Sınıfta gereksiz gürültü azaltılmalıdır. Bazı öğrenciler için önemli bir yabancı bilişsel yük katacağından sınıfta müzik çalınabilir. Bunun yanında, sınıfta görsel karmaşadan kaçınmak önemlidir. Tüm görsellerin bir amacı olmalıdır ki etkili olabilsin.
3. Her Öğrencinin Aidiyet Duygusunu Beslemek
Her öğrenci sınıfa çantasından çok daha fazlasını getirir. Sınıfta her öğrencinin kendini güvende hissetmesi, öğretmeninin güvenini kazanması ve benzersiz hikayesinin önemli olduğunu hissetmesi son derece önemlidir. Bunu sağlayabilmek adına olumlu bir sınıf kültürü ve ilişkileri oluşturulabilir. Bu da sınıfı güvenli ve öngörülebilir bir yer haline getiren rutinler (örneğin; sabah selamlaşması, meyve yeme saatleri, vb.) ile mümkündür.
4. Bilgileri Daha Etkili Bir Şekilde Sunmak
• Öğrenciye yalnız ihtiyaç duyduğu bilgiler sağlanmalıdır. Bu, genellikle öğretilen konuyla doğrudan ilgili basit metinler ve görseller anlamına gelir.
• Mizah, yalnızca öğretilmeye çalışılan fikri güçlendirmek için dikkatle kullanılmalıdır. Dikkat dağıtıcı ayrıntılara dönüşen çizgi filmlerden ve komik görüntülerden sakınılmalıdır. Çünkü, öğrenciler kilit noktaları değil, bunları hatırlar.
• Öğrencilere, neye odaklanmaları gerektiğine dair sözlü ipuçları verilmelidir.
• Slaytlar yüksek sesle öğretmen tarafından okunmamalıdır. Sessiz kalarak okumaları için öğrencilere zaman verilmelidir.
5. Düşüncelerinin Bir Kısmını Kağıda Aktarmalarını İstemek
Öğrencilerin bir kerede işleyen belleklerinde tutacakları daha az “yeni şeyler” olması için bu adım önemlidir. Bunların bir kısmını yazmak, öğrencilerin daha derin düşünebilmeleri için aktif çalışma belleklerinde biraz yer açar. Geçicidir ve zaman içinde aşamalı olarak kullanımdan kaldırılır. Buna, öğrencilerin bir yazı hakkındaki düşüncelerini düzenlemeye yardımcı olması veya matematikte bir problemin bazı adımlarını ortaya koyması için görsellikten yararlanarak planlamaları örnek verilebilir.
Hazırlayan: İrem Gökler