19 Haziran 2024, Çarşamba
spot_img

Çocuklar için Meditasyon: Başlangıç Kılavuzu

Meditasyon, çocukların öfke nöbeti geçirmeden önce içsel stres sinyallerini okumalarına ve bunlara yanıt vermelerine yardımcı olabilir. Yani meditasyon çocuğunuzun dengeli bir ruh haline geri gelmesi için neye ihtiyacı olduğunu anlamasına ve kendini bu yönde geliştirmesi için pratik yapmasına imkân tanır.

Meditasyon ya da beden ve zihin öz-farkındalık uygulaması, binlerce yıldır süregelen strese karşı tepkimizi düzenletmenin ve daha sağlıklı yaşamanın doğal, erişilebilir bir yoludur.

Meditasyonun Faydaları

Calm Kids: Help Children Relax with Mindful Activities yazarı Lorraine Murray “En basit biçimlerinde bile meditasyon hem çocukların hem de yetişkinlerin içsel sakinliği bulmasına yardımcı olabilir.” diyor. Sadece üç veya dört seansta meditasyon genellikle şu faydaları sağlıyor:
• Daha iyi uyku
• Kaygıda azalma
• Gelişmiş benlik saygısı
• Odaklanma ve çalışma yeteneği
• Stres seviyesinde azalma
Ancak Murray, çocukların meditasyon yapmayı öğrenmesinin yetişkinlere göre farklı avantajları ve zorlukları olduğunu söylüyor. “Çocuklar genellikle daha istekli ve anlayışlı. Meraklılar, yeni şeyleri benimsemeye istekliler ve onları neyin ilgilendirmediği konusunda dürüstler. Mesela çocukların bir yetişkin gibi hareketsiz oturmasını beklerseniz, bu girişimin ne kadar başarısız olacağını hemen anlarsınız.” diyor.

Meditasyona Başlarken

Murray ilk olarak, bir çocuğa meditasyon teknikleri öğretmek isteyen herhangi bir yetişkinin kendi düzeninin dışına çıkmaya kendini hazırlaması gerektiğini söylüyor. “Çocuklar meditasyon yapmayı öğrenirken meditasyonu onların günden güne değişebilen ihtiyaç ve tercihlerine göre uyarlamak gerekir. Üstelik bu süreçte çocuklar yetişkinlerin onları yeterince iyi tanıdığını duymaya ve hissetmeye ihtiyaçları vardır. Çocuğunuz için neyin en iyi olduğunu bilmek için sezginize güvenin, birlikte çalışmaya başladığınızda zaten bu bağ daha da güçlenecektir.” diyor.

Yeni Yürümeye Başlayan Çocuklar için Meditasyon

Murray, en küçük öğrenciler için meditasyonun daha çok “dikkatli hareket” olduğunu söylüyor. Yeni yürümeye başlayan çocuğunuzun mutlu hissetmesini sağlayan şeyler hakkında küçük bir araştırma yapın ve vücudunun onu iyi hissettiren bölgelerine dokunmasını sağlayın. Daha sonra olumsuz düşüncelerini vücudunun hangi bölgesinde topladığını tahmin etmeye çalışın. Bu olumsuz hisleri giderebilmesi adına, derin bir nefes alması için onu teşvik edin.
Murray, “Bunu yaparken aslında çocuğunuzun stres sinyallerini tanımasını ve vücudunu tekrar dengeye getiren uygulamaları yapabilmesi için ona eğitim veriyorsunuz” diyor. Bunun imkânsız olduğunu düşünüyorsanız, küçük yaşlarda tuvalet eğitimi verebildiğinizi unutmamakta fayda var.

Okul Öncesi Çocuklar için Meditasyon

“Bu yaş grubuna meditasyonu öğretmeyi seviyorum, hatta gece yatmadan önce yatakta yatarken bile bu rahatlamak için doğal bir pozisyon olabilir. Bu yaşlardaki çocuğunuzu bir yolculuğa çıkarmayı deneyin, vücudunun her bir parçasının baştan ayağa nasıl hissettiğini düşünmeleri için sesinizle nazikçe rehberlik edin. Veya en sevdiği evcil hayvanın veya oyuncağın başrolde olduğu tatlı bir peri masalı oluşturun. Çocuğunuz bu sakinleşme girişimine direnirse, kendiniz geliştirmek için biraz daha pratik yapın, bunu yaparken nefese odaklanmak gibi daha kolay tekniklere geri dönebilirsiniz. Bağlılığınızla, çocuklar da etkileşime başlayacaktır.” diyor Murray.

Daha Büyük Çocuklar için Meditasyon

Meditatif müzik ve kaydedilmiş meditasyonlar çocuklar üzerinde derinden sakinleştirici bir etkiye sahip olabilir, diyor Murray, ancak bu tercih kişiseldir. “Örneğin, siz kendi kendinize söylediğiniz ohm sesini seviyor olabilirsiniz, ancak 12 yaşındaki bir çocuk bunu oldukça garip bulabilir. Başka bir deyişle, rahat bir alan yaratan ses veya müziği çocuğunuzun seçmesine izin verin.
Geleneksel meditasyon müziği genellikle, vücudun dengesiz kısımlarını iyileştirdiği söylenen Tibet şarkılarını içerir. Murray’in deneyimine göre, otizm spektrum bozukluğu olan çocuklar, bu şarkılara iyi tepki veriyor. Diğer durumlarda da doğa seslerinin kaydedilmesi çocuklara sakinlik ve huzur getiriyor.

Kaynak

Hazırlayan: Cemre Canımoğlu

İlgili Yazılar

spot_img

Son Yazılar