21 Temmuz 2024, Pazar
spot_img

Tablet Kullanan Bebekler Daha mı Dikkatli?

Bu araştırmaya göre gün içerisinde akıllı cihazlarla yaşıtlarına kıyasla daha fazla oynayan bebekler, görsel tarama ve bulma oyunlarında daha başarılı oldu.

Bebeklik ve ilk çocukluk döneminlerinde bulunan 1-3 yaş grubundaki minikler ile yapılan bu çalışma, gün içerisinde dokunmatik ekrana sahip cihazlarla fazla zaman geçiren çocuklar ve bebeklerin kendilerine verilen görsellerdeki istenen objeleri dokunmatik ekranlar ile daha az zaman geçiren ya da hiç zaman geçirmeyen yaşıtlarına kıyasla daha hızlı bir şekilde bulduklarını ortaya koydu.

Bath Üniversitesi Psikoloji Bölümünde çalışmalarını yürüten ve Dr. Rachael Bedford’un yardımcı araştırmacılığını üstlendiği araştırma ekibi, elde ettikleri bulguların, ekran kullanım süresinin 1-3 yaş grubundaki miniklerin gelişimleri üzerindeki etkisi hakkında artan tartışmalar için önemli olduğunu söylüyor.

Birkbeck Beyin ve Bilişsel Gelişim Merkezi’nde çalışmalarını yürüten baş araştırmacı Profesör Tim Smith ise akıllı telefon veya tablet kullanımının bebekler ve 1-3 yaş grubundaki minikler arasında çok hızlı bir şekilde yaygınlaştığına dikkat çekiyor. Bununla birlikte, yaşamın ilk birkaç yılının çocuklar için ilgili bilgiye odaklanabilme ve dikkat dağınıklığına sebebiyet veren diğer bilgileri görmezden gelebilme gibi ilerideki akademik başarıları için kritik bir role sahip olacak yetenekleri geliştirmeleri açısından çok önemli olduğunu söylüyor. Profesör Smith: “1-3 grubundaki çocukların akıllı cihazlar ile geçirdikleri vaktin dikkat gelişimleri üzerinde negatif bir etkiye sahip olabileceğine yönelik giderek büyüyen kaygılar aslında bilimsel bir veriye de dayanmıyor” diye ekliyor.

Bu kaygılara yönelik bilimsel bir veri elde etmek isteyen Smith, Birkbeck Beyin ve Bilişsel Gelişim Merkezi’nde gerçekleştirdikleri TABLET projesi ile günlük dokunmatik ekran kullanımı farklılık gösteren 12 aylık bebekleri inceledi.

Araştırma 2.5 yıl boyunca bebeklerin iki farklı zaman diliminde laboratuvar ortamına davet edilmesi ile gerçekleştirildi. Bebekler ilk olarak 18 aylık olduklarında, son olarak da 3.5 yaşına geldiklerinde laboratuvara getirildi. Bu ziyaretlerde bebeklere bilgisayar ortamında tasarlanmış bir oyundaki kolay ve zor seviyelerdeki görevleri tamamlamaları öğretildi. Kolay seviyedeki oyunda birçok mavi elma arasındaki kırmızı elmayı bulması gerekirken, zor seviyede ise kırmızı elmalar arasında mavi elmaları ve kırmızı elma dilimlerini bulmaları gerekiyordu.

Göz hareketlerini takip eden bir cihaz sayesinde bebekler istenilen görevi tamamladıklarını sözel bir şekilde ifade edemiyor olsalar da araştırmacılar bu durumu anlayabiliyor ve görevi başarılı bir şekilde tamamlayan bebeğe görsel pekiştireçler verebiliyordu.

Yardımcı araştırmacı Dr. Rachael Bedford, 18 aylık ve 3.5 yaş gruplarında ekran kullanımı yaşıtlarına kıyasla daha fazla olan çocukların birçok mavi elma içerindeki kırmızı elmayı çok daha hızlı bulduğunu söylüyor. Fakat elmayı bulma görevi zorlaştırıldığında, iki grup arasında gözle görülür bir fark bulunmadığını da ekliyor. Bedford, bundan sonra yapılan çalışmalarda bu miniklerdeki dikkat farklılığının onların günlük yaşantılarında avantaj mı yoksa dezavantaj mı sağladığının incelenmesi gerektiğine dikkat çekerken, sahip olduğumuz modern teknolojiyi olumsuz sonuçları en aza indirirken olumlu sonuçları en üst seviyede olacak şekilde nasıl kullanabileceğimizi anlamamızın çok önemli olduğunu söylüyor.

Çalışmayı gerçekleştiren diğer bir araştırmacı olan Dr Ana Maria Portugal: “Şu an için akıllı telefon veya tablet kullanımının çocukları daha dikkatli yaptığını söyleyemiyoruz, çünkü bu farklılık yaşıtlarına kıyasla daha parlak ve renkli objelere ilgi duyan çocukların tablet veya akıllı telefon kullanma isteklerinin daha fazla olmasından da kaynaklanabilir” diyor.

Buradan Çevrildi : Toddlers who use touchscreens show attention differences

Hazırlayan: Sıla Özeren

İlgili Yazılar

spot_img

Son Yazılar