19 Haziran 2024, Çarşamba
spot_img

Eğitimcileri Aile Katılımına Hazırlamak

Velilerin ve öğretmenlerin eğitim süresi boyunca mükemmel bir iş birliği içinde hareket etmesi için neler gereklidir?

“Aile katılımı” çocukların aile tarafından evde, okulda veya toplum içinde, onların öğrenme faaliyeti gerçekleştirdiği her anda destek vermeleridir. Aileler, birçok yolla çocuklarının eğitim sürecine katılabilir. Ve bu katılımın ebeveynlerin çocukları için olan beklentileri, kendi ebeveynlik yapma şekilleri ve okulla ilişkileri gibi birçok farklı bileşeni vardır. Ebeveyn ve öğretmeni öğrencilerin öğrenmesini desteklemek için birbirleriyle çalışmalarını sağlar ve onları bu yolda kesiştirir. Aile katılımı, dediğimiz gibi ebeveynin çocuktan beklentileri ve kendileriyle oldukça ilgilidir. Bu konu hakkında bir örnek verecek olursak, dil becerileri konusunda kendilerini yeterli görmeyen ve aynı problemleri çocuklarının yaşamasını istemedikleri için sadece o ülkeye ait dilin konuşulduğu bir okulda okuması gerektiğini savunan göçmen bir aileyi düşünelim. Ebeveyn çocuğun ödevlerine yardım edebilir mi? Öğretmen bu durumda çocuk için neler yapabilir? Çocuğun öğrenmesi için ev ve okul arasındaki dinamikler nasıl olmalıdır?

Aile Katılımını Engelleyen Etkenler

Aslında pek çok ebeveyn, çocuklarının öğrenme sürecinde destek olmak ve katılmak ister ancak özellikle bu gibi durumlarda gereken özgüven, bilgi veya pratik becerilerden yoksun oldukları için yapmakta zorlanırlar.
Bununla aynı şekilde, öğretmenler de velilerinin öğrencilerinin eğitimine dahil olmalarını ve süreç boyunca iş birliği yaparak ilerlemek isterler. Ama maalesef onlar da velilerle anlamlı ve işe yarar bir ilişki geliştirmek için sahip olmaları gereken beceri ve desteğe sahip değildir. Öğretmenlerin sınıf içinde ve dışında karşılamak zorunda kaldıkları iş yükü, bir de ebeveynlerle düzenli bir iletişim kurmayı zor hale getirir. Başka bir sebebi ise öğretmenlerin ve velilerin arasında kültürel, sosyo-ekonomik, dil ve milli/manevi değer farklılıkları iletişimde yanlış anlaşılmalar ve kopukluklar yaratabilir. Bu etkenler her iki tarafın da iletişimini etkileyebileceğinden, öğretmenler veya veliler, bu iletişimde beklediğini bulamadığını düşünebilir.

İyi Bir İş Birliği

Küçülen dünya ve ülkelerin demografik yapılarının hızla değişmesi sebebiyle, öğretmenler her geçen gün daha da fazla çeşitliliğe sahip sınıflara öğretmenlik yapma şansına kavuşuyor ancak hem kendilerinin hem de öğrencilerinin sınıf içindeki verimini arttırmak, bu eğitim sürecini maksimum başarı düzeyinde geçirmek ve rahat bir sınıf ortamı yaratmak için hem kendi velilerini tanımaları hem de her biriyle nasıl verimli bir iletişim kuracağını bilmesi gerekiyor.
Akademik performansı beklenen düzeyde olmayan çocukların ailelerine ulaşan ve onları çocuklarının eğitimi konusunda iş birliğine davet eden öğretmenlerin, zamanla bu öğrencilerin performansını arttırdığı gözlemler arasındadır. Öğretmenler, velilerle bağlantı kurarak hem okulun beklentileri hem de eğitim programı ile uyumlu ev içi destekleri çocuklarla yapabilecekleri etkinlikleri, oluşturacakları öğrenme rutinlerini konuşarak hem kendi fikirlerini aktarabilirler hem de ailenin bilgi birikimini, becerilerini kullanabilirler ve çocuğun mevcut durumunu daha iyiye taşımak için farklı yollar oluşturabilirler.

Buna Hazır Mıyız?

Ailelerle iş birliği kurma fikri çoğu öğretmenin kulağına ilgi çekici gelse de birçoğu kendisini bir şekilde bunu yapmaya hazır hissetmiyor. Bu sebeple okul-aile iş birliğini oluşturabilmenin bir yolu da öğretmenleri bu konuda henüz lisans eğitimlerini alırken ve mesleğe başladıktan sonra hizmet içi eğitimleri ile bilgilendirmektir. Öğretmenlerin aile katılımını yapabilmesi çok önemlidir çünkü veli ile aradaki bağın önemli bir kısmını öğretmenler şekillendirir. Öğretmenlerin, velilerle güven temelli bir ilişki kurması, öğrenci hakkında beklentilerini paylaşması, ebeveynlerin “aile katılımı” denince akıllarına gelen hakkında konuşması, okuldan beklentilerini öğrenmesi gerekir. Ayrıca her velinin aynı sosyo-ekonomik, etnik, kültür ile gelmeyeceğini bilerek buna göre hareket etmesi uygun olur.

Preparing Educators to Involve Families: From Theory to Practice

Preparing Educators to Involve Families: From Theory to Practice Introduction

happy kids at elementary school

Hazırlayan: Nisa Kuvvetli

İlgili Yazılar

spot_img

Son Yazılar