27 Temmuz 2024, Cumartesi

Dünya’nın İç Çekirdeği Yüzeyden Daha Yavaş Dönüyor Olabilir

Bugüne kadar, Dünya’nın iç çekirdeğinin Dünya’nın yüzeyinden daha hızlı döndüğü düşünülüyordu. Yapılan son çalışmalar bunun değişmiş olabileceğini gösteriyor. Ayrıntıları içeriğimizde bulabilirsiniz!

Geçmişten günümüze, bilim insanları arasında Dünya’nın iç çekirdeğinin nasıl döndüğü süregelen bir tartışma konusu olmuştur.

Nature Geoscience dergisinde iç çekirdeğin hareketlerini takip etmek için yapılan bir araştırmada, tekrarlayan depremlerin sismik dalgaları analiz edildi. Araştırmacılar, Dünya’nın çekirdeğinin salıncak gibi bir ileri bir geri döndüğünde inanıyor. Bilim insanları, salınımın döngüsünün yaklaşık 70 yıl olduğunu düşünüyor.

Yapılan araştırmaya göre, Dünyanın iç çekirdeği 1970’lerin başında gezegenden daha hızlı dönmeye başladı ve 2009 yılında ise Dünya’nın iç çekirdeği Dünya ile aynı anda dönmeye başlamadan önce yavaşladı. Yapılan çalışmaya göre, bu tarihten beri Dünya’nın iç çekirdeğinin dönüşünde negatif bir eğilim vardır. Bu da Dünya’nın iç çekirdeğinin yüzeyinden daha yavaş döndüğünü gösteriyor.

Bilim insanları, Dünya’nın iç çekirdeğindeki bir sonraki değişikliğin 2040’ların ortasında gerçekleşeceğini ileri sürmektedir. Araştırmacılar tarafından, dönme zaman çizelgesinin, Dünya’nın kendi ekseni etrafındaki dönüşünden kaynaklanan farklılıklar olarak adlandırılan günün uzunluğundaki değişikliklerle aynı çizgide olduğu düşünülmektedir.

Bilim insanlarına göre, Dünya’nın iç çekirdeğinden yüzeye kadar fiziksel bağlantılar vardır. Güney Kaliforniya Üniversitesinde Sismolog olan John Vidale’ye göre, yapılan araştırmanın eksikleri vardır. John Vidale’nin yaptığı araştırmaya göre iç çekirdek altı yılda bir, yani iç çekirdek çok daha hızlı salınmaktadır. John Vidale’nin yaptığı araştırma, 1960 yıllarının sonunda ve 1970 yıllarının başında meydana gelen iki nükleer patlamanın sismik dalgalarının verilerine dayanıyor. Ayrıca, John Vidale’nin farklı bir araştırmasına göre, iç çekirdek 2001-2013 yılları arasında önemli ölçüde hareket etmiştir ve daha sonra o zamandan beri olduğu yerde kalmıştır.

Avustralya Ulusal Üniversitesi’nde jeofizikçi Hrvoje Tkalciç’in araştırmasına göre, iç çekirdeğin döngüsü 70 yılda bir değil, her 20-30 yılda bir olmaktadır.

Araştırmacılar tarafından Dünya’nın iç çekirdeğinin dönüşü ile ilgili farklı teoriler ileri sürülmektedir. Bilim insanlarına göre, iç çekirdeğin dönüşü ile ilgili soruların çözümü birkaç yılı bulabilir.

Kaynak