19 Haziran 2024, Çarşamba
spot_img

Uyku Yoksunluğunun 5 Aşaması

İnsanlar hayatta kalmak için uykuya ihtiyaç duyarlar. Uyku, vücudunuzun kendini onarmasını ve temel biyolojik işlevleri yerine getirmesini sağlar. Yetişkin bir insanın günde yaklaşık 7 ila 8 saat uykuya ihtiyacı vardır. Ancak bazen iş ve yaşam tarzı gibi faktörler uyku düzeninizi bozabilir. Gerekenden daha az uyuma veya hiç uyuyamama durumuna ise uyku yoksunluğu denir.

Çoğu insan için kısa bir uyku yoksunluğu endişe kaynağı değildir. Ancak sık veya uzun süreli uyku yoksunluğu ciddi sağlık sorunlarına neden olabilir. Uyku eksikliği, zayıf bilişsel işleve, artan iltihaplanmaya ve bağışıklık işlevinin azalmasına neden olabilir. Uyku yoksunluğu devam ederse, kronik hastalık riskinizi artırabilir. Genel olarak, uyku yoksunluğunun beş aşaması vardır. Uyku yoksunluğu için evrensel bir zaman çizelgesi yoktur. Ancak genel aşamalar, kaç saat uyku kaçırdığınıza göre belirlenir. Uyku yoksunluğu belirtileri her aşamada daha da kötüleşme eğilimindedir. Uyku yoksunluğu sırasında vücudunuza neler olabileceği aşağıda açıklanmıştır:

Aşama 1: 24 saat sonra

24 saatlik uykuyu kaçırmak yaygındır. Aynı zamanda büyük sağlık sorunlarına da neden olmaz, ancak kendinizi yorgun ve “kapalı” hissetmenize neden olabilir. Göre Hastalık Kontrol ve Önleme Merkezleri (CDC), 24 saatlik uyku yoksunluğu, yüzde 0.10 kan alkol konsantrasyonuna sahip olmakla aynıdır. Bu, yasal olarak araç kullanma sınırından daha yüksektir. 24 saat uyanık kalmak şu semptomlara neden olabilir: uyuşukluk, sinirlilik, kızgınlık, artan stres riski, bilinç kararması, tükenmişlik, titreme, artan hata veya kaza riski, yemek isteği, şiş gözler, koyu göz altı halkaları.

Aşama 2: 36 saat sonra

36 saatlik uykuyu kaçırdığınızda semptomlarınız daha yoğun hale gelir. Farkında olmadan mikro uykular veya kısa süreli uykular yaşamaya başlayabilirsiniz . Bir mikro uyku genellikle 30 saniyeye kadar sürer. Beyninizin farklı bölümleri birbirleriyle iletişim kurmakta zorlanacaklar. Bu, bilişsel performansınızı ciddi şekilde bozar ve şu semptomlara neden olur: zayıf bellek, yeni bilgileri öğrenmede zorluk, davranış değişiklikleri, yanlış karar verme, yavaş reaksiyon süresi, artan hatalar.

Aşama 3: 48 saat sonra

48 saat boyunca çekilen uykusuzluk, aşırı uyku yoksunluğu olarak bilinir. Bu noktada, uyanık kalmak daha da zor. Mikro uykulara sahip olma olasılığınız daha yüksektir. Halüsinasyon görmeye bile başlayabilirsiniz . Bu, aslında orada olmayan şeyleri gördüğünüzde, duyduğunuzda veya hissettiğinizde ortaya çıkar. Diğer olası etkiler şunlardır: duyarsızlaşma, endişe, artan stres seviyesi, artan sinirlilik, aşırı yorgunluk

Aşama 4: 72 saat sonra

3 günlük uyku kaybından sonra uyku isteğiniz daha da kötüleşecektir. Daha sık, daha uzun mikro uykular yaşayabilirsiniz. Uyku yoksunluğu algınızı önemli ölçüde bozacak ve halüsinasyonlarınız daha karmaşık hale gelebilecektir. Olası etkileri şunlardır: yanılsamalar, sanrılar, düzensiz düşünme, duyarsızlaşma.

Aşama 5: 96 saat veya daha uzun süre

4 gün sonra, gerçeklik algınız ciddi şekilde bozulacak. Uyku dürtünüz de dayanılmaz olacak. Gerçeği yorumlayamayacak kadar çok uyku kaçırırsanız, buna uyku yoksunluğu psikozu denir. Tipik olarak, uyku yoksunluğu psikozu, yeterince uyuduğunuzda ortadan kalkar.

kaynak

Hazırlayan: Aylin Erdem

İlgili Yazılar

spot_img

Son Yazılar