Haberler

F Klavye Zekayı Nasıl Etkiliyor?

F Klavye Zekayı Nasıl Etkiliyor?

Türkiye’yi uluslararası klavye yarışmalarında temsil eden Uluslararası Bilgi İşlem Federasyonu Türk Grup Başkanlığı (Intersteno-Türk) Yönetim Kurulu üyesi Sevilay Gündoğdu, Türkiye’de F klavye öğreniminin yaygınlaştırılması gerektiğini belirterek, F klavyenin zekayı geliştirdiğini savunuyor.

Bilgisayarın yaygınlaşmasıyla Türkiye’de Q klavye kullanımı artmasına rağmen Intersteno-Türk gibi kurumlar başta olmak üzere F klavye savunucuları, 40’lı yıllarda daktilo öğretmeni İhsan Yener öncülüğünde tasarlanan F klavyenin yeniden yaygınlaşması için mücadele veriyor.

F klavyeyi 10 parmak kullanabilen kişinin daha az enerjiyle daha hızlı şekilde yazmasının mümkün olduğunu dile getiren Gündoğdu’nun, “Sadece 2 harften oluşan ‘az’ kelimesini bir Q klavye kullanıcısı 1 saniyede, 10 parmak F klavye kullanabilen kişi ise saniyenin onda biri hızla yazar. 2 bin kelimelik bir raporu Q klavye kullanan bir kişi yaklaşık 2 saatte, 10 parmak F klavye kullanabilen kişi 30 dakikada yazar” dediği bildiriliyor.

Gündoğdu, Türk yarışçıların, 1957’den bu yana F klavye ile katıldıkları uluslararası yarışmalarda, 32’si rekor olmak üzere 67 şampiyonluk elde ettiklerinin altını çiziyor.

Gündoğdu, F klavyenin zekaya ise etkisini şöyle açıklıyor:

“İnsan beyni iki lobdan oluşur. İnsanlar doğdukları andan itibaren beynin her iki yarısını da kullanır. Zaman içinde, örneğin tek elimizi kullanmamız sebebiyle beynimizin her iki yarısı arasında bağlantı sağlayan hücreler ölmeye başlar, bir yarısı gelişirken, diğer yarısı zayıf kalır. Dahiler, bir şekilde beyinlerinin her iki yarısını da kullanabilen, bu yeteneklerini kaybetmeyen kişilerdir. Bilim adamları beynin iki yarısı arasında kaybolan bağlantının yeni hücreler üretilerek tekrar kurulabileceğini ve yeniden kurulan bu bağlantının zekada 5-6 kat gelişme sağlayabileceğini tespit etmişlerdir. Bu bağlantının yeniden kurulabilmesi için önerdikleri en önemli yöntem; iki eli de aynı anda senkronize bir şekilde kullanma alışkanlığı kazanmaktır. On parmakla bakmadan F klavye kullanma tekniği de her iki eli ve hatta her parmağı senkronize bir şekilde ayrı ayrı kullanmayı sağladığı için çocukların zekalarını korumalarını, yetişkinlerin zekalarını kat kat artırmalarını sağlamaktadır.”

Gündoğdu, F klavye kullanıcılarının, yalnızca Türkçe’de değil, İngilizce metinlerde de başarılı olduklarını vurguluyor.

Q klavyenin, kullanıcının yazma hızını düşürme üzerine tasarlandığını belirten Gündoğdu, şunları aktarıyor: “Daktilo makinesinin mekanik harf kollarından her hangi ikisinin aynı anda kağıda doğru havalanması sonucu sıkışmaya neden oldukları fark edilmiş. Teknik olarak aşılamayan bu sorunu en aza indirmek için kullanıcının hızını yavaşlatma adına bu soruna dizilimde değişiklik yapılmış, İngilizce’de ve bir çok dilde en çok kullanılan ‘a’ harfinde olduğu gibi, en çok kullanılan harfler, parmakların en zor ulaşabileceği bölgelere yerleştirilmiş. Böylece hız yavaşlatılarak, harf kollarının sıkışması önlenmiş ve Q klavye dizilimi ortaya çıkmış. Daktilo öğretmenliği yapan ‘F klavyenin babası’ İhsan Yener başkanlığındaki bir komisyon, 1940’lı yıllarda ‘Standart Türk Klavyesi’ni tasarlamak için yola çıkmış. Komisyon, Türkçe’deki 30 bin kelimede yer alan 183 bin 596 harfi tasnif etmiş. En çok kullanılan a, e, k, i, m ,l, t ve r harfleri göz önünde bulundurularak, harfler sol elde yüzde 49, sağ elde yüzde 51 oranında kullanılacak şekilde yerleştirilmiş ve F klavye ortaya çıkmış. Dolayısıyla Q klavye hızı düşürmek, F klavye artırmak için tasarlanmıştır.”

Şampiyon F klavyecilerden Recep Ertaş’ın, yarışmalarda F klavyenin kendilerine büyük avantaj sağladığını belirtirken; “F klavye, hızlı yazma üzerine tasarlanmış bilimsel bir klavyedir. Harfler öylesine serpiştirilmiş değildir. Kullanıcısına büyük bir hız kazandırdır. Ayrıca metotlu şekilde F klavye kullanabilen birisi, elinin altında hangi klavye olursa olsun, bakmadan yazdığı için, her klavyeyi aynı hızda kullanabilir” dediği bildiriliyor.

İş yaşamında F klavyenin avantajlarını yaşadığını ifade eden Recep Ertaş’ın, ”Tez yazımı gibi işler yapmıştım ve hayatımı F klavyeden kazandım. Çocuğunuza F klavye öğretirseniz bir meslek öğretmiş oluyorsunuz. Hayata 1-0 önde başlar. F klavye bilen, diğerlerinden daha öndedir. Başta adliyeler olmak üzere bir çok yerde rahatlıkla iş bulabilir” dediği de bilgiler arasında.

İnternet üzerinden yapılan Dünya Klavye Şampiyonası’nda ikincilik elde eden Emrah Kuyumcu ise F klavye öğreniminin doğru bir metotla yapılması gerektiğini söylüyor.

 

-cumhuriyet-

0

# #