Haberler

Beyin Sağlığı ile İlgili Bilinmesi Gerekenler

Beyin Sağlığı ile İlgili Bilinmesi Gerekenler

Acaba zamanla sahip olduğumuz bilişsel becerileri yitirmeye mahkum muyuz?

Araştırmacılara göre, değiliz. Çünkü beyin sağlığı için gerekli olan şeyleri yaptığımız sürece bilişsel becerilerimiz canlılığını koruyabiliyor.

Yaşla beraber beyin sağlığını yükseltebilmek

Yeni bilimsel kanıtlara göre, yaşlanma ile mutlaka bilişsel becerilerde bozulma gözlenecek diye bir şart bulunmuyor. Bunun anahtarı: zihinsel, fiziksel ve sosyal olarak devamlılığını sürdürebiliyor olmak. En önemlisi yeni şeyler öğrenebilme becerilerine ilişkin kapasiteyi, karar vermek becerilerindeki tutarlılığı yetişkinlik boyunca koruyabilmek beyin sağlığının çoğunluğunu oluşturuyor.

Beyni zekice çalıştırabilmek

  • Edinilen tüm bilgileri sentezleyebilmek
  • Yeni bilgilere açık olmak ve sürekli dağarcığı güncelleyebilmek
  • Pek çok farklı seçenek üzerinden muhakeme  yapabilmek
  • Belirsiz durumlar karşısında değişime açık olabilmek
  • Eleştirmen değil, değişimin bir parçası olabilmek de oldukça önemli görülüyor.

 

 

Zihinsel aktivitelerin stratejik olarak seçilmesi

Beyin sağlığı için sadece bulmaca çözmek yeterli olmayacaktır. Özellikle bilişsel becerileri geliştirebilecek – karar verme, problem çözme, planlama ve sonuç çıkarma becerilerini destekleyecek- aktivitelerin seçilmesi gerekir.

Bellek ile ilgili fikirleriniz değiştirin

Küçük çaplı belleğe ilişkin aksaklılar, hayatınızı çok fazla etkilemediği sürece strese gerek yoktur. Bunun yerine, tüm gün beyninizin yüzlerce şeyi belleğinizden geri çağırabildiğini unutmamak gerekir.  Önemli olan bilgilerin hepsini aklınızda tutuabilmek değil, o bilgilere nasıl ulaşabileceğinizi bilmek olacaktır. Hatırınıza gelmeyen bazı bilgilerin zararını en aza indirebilmek için akıllı telefonlar, bilgisayarlar ve bir adet kağıt kalem ihtiyacınızı görecektir.

Sağlıklı alışkanlıklara yönelin

  • Fiziksel egzersizler için zaman ayrımak: düzenlik aerobik egzersizleri bellek fonksiyonlarını geliştirebilir.
  • Ne yediğimize dikkat etmek: Sebze, meyve, balık, kuruyemiş, zeytinyağı ağırlıklı beslenmek oldukça önemli görülüyor.
  • Güzel bir uyku uyumak: Beynimiz yaklaşık olarak 8 saat uykuya ihtiyaç duymaktadır. Bu yeni bilgilerin pekiştirilebilmesi için oldukça önemli bir süredir.

Beyin sağlığı yoksa, sağlıklı sayılmazsınız.

 

-psychologytoday-

0

# #